תאור מקרה
למרבה הפלא, החלק הקשה ביותר לארגון הבוחר לערוך בדיקות פוליגרף לעובדיו, אינו עצם שליחת העובדים לבדיקה, אלא יישום הממצאים והדרך להתמודד איתם.
לפני מס' שנים ערכנו בדיקות פוליגרף תקופתיות* (בדיקות רנדומליות, הנערכות אחת לתקופה לחלק מעובדי הארגון למטרות הרתעה בעיקר) לחב' אינטרנט המספקת שירותים און ליין ומעסיקה עובדים ממדינות שונות באירופה בדסקים בשפות שונות.
ממצאי בדיקת הפוליגרף של אחד העובדים בדסק מדינה מסוימת (מאזור סקנדינביה) הראו שהוא דובר שקר וכי הדליף מידע סודי מהחברה לגורם מתחרה.
המידע הועבר למנכ"ל החברה וניכר היה כי הוא מתקשה להתמודד איתו. לדברי המנכ"ל מדובר בעובד מצטיין, בעל נתוני מכירה מרשימים, אהוד על חבריו לעבודה, חברותי ובעל יחסי אנוש טובים. המנכ"ל סבר כי יתכן וקשר רומנטי שהתפתח בין העובד לעובדת אחרת שעזבה את החברה לאחרונה, הפריעו לו וגרמו לתוצאות הבדיקה. הסברנו למנכ"ל כי לדעתנו, לא מדובר בהסבר מספק וכי מומלץ לבדוק את הנושא ביתר עומק.
חזרנו למשרדי החברה כ3 חודשים מאוחר יותר, שוב לעריכת בדיקות תקופתיות. הפעם נתבקשנו לערוך בדיקות לכל חברי הדסק מאותה מדינה, אליה השתייך העובד המדובר. לדברי מנהלי החברה, בבדיקה שנערכה הוברר כי ברבעון האחרון קיימת ירידה הגדולה מ50% במכירות המדינה הספציפית וקיים חשש גדול להדלפת מידע.
הפעם נמצאו 2 עובדים נוספים דוברי שקר. אחד מהם סיפר במהלך בדיקתו, כי הוא ו2 העובדים האחרים שנמצאו דוברי שקר (הוא כמובן לא ידע את ממצאי בדיקתם, אך נקב בשמותיהם) חולקים יחד דירה שכורה. לדבריו, קיבל פניה בפייסבוק מאדם העוסק בתחום עיסוקה של החברה ומתגורר באותה מדינה סקנדינבית, להעברת מידע סודי מהחברה בעבור תשלום.
בדיעבד התברר כי 3 העובדים המדוברים מכרו נתוני לקוחות מהחברה בה הועסקו לאדם זה וגרמו לחברה נזק כספי גדול.
שלושתם פוטרו מעבודתם והוגשה תלונה במשטרה, אולם טיפול מניעתי 3 חודשים קודם לכן, יתכן והיה מונע את הנזק הכספי הגדול, אותו חוותה החברה.